IVF یا لقاح مصنوعی چیست، چگونه انجام می‌شود و چه خطراتی دارد؟

تخمک‌گذاری خارج از بدن (IVF) و لقاح مصنوعی، فناوری‌های تولید مثل (ART) هستند که برای کمک به جفت‌هایی که به دلایل مختلفی به بارداری طبیعی نمی‌توانند برسند، به کار می‌روند. در روش IVF، تخمک زن از رحم گرفته شده و با اسپرم در یک دیش آزمایشگاهی تلقیح می‌شود، در حالی که در روش لقاح مصنوعی، اسپرم مستقیماً در سیستم تولید مثل زن قرار می‌گیرد. در این مقاله، ما در مورد اینکه IVF و لقاح مصنوعی چیستند، چگونه انجام می‌شوند و چه خطراتی با این روش‌ها مرتبط هستند، صحبت خواهیم کرد.

خطرات آی‌وی‌اف (IVF)

آی‌وی‌اف (IVF) چیست

آی‌وی‌اف (IVF) یک روش پزشکی است که در آن تخمک زن در خارج از رحم و در یک ظرف آزمایشگاهی با اسپرم تلقیح می‌شود. سپس جنین‌های تلقیح شده به رحم زن منتقل می‌شوند تا در آنجا پیوند خورده و به جنین تبدیل شوند. IVF برای درمان مشکلات مختلف ناباروری از جمله لوله‌های فالوپی، اندومتریوز و کمبود یا تعداد و تحرک پایین اسپرم استفاده می‌شود.

فرآیند IVF

فرآیند IVF به طور معمول شامل چند مرحله است که ممکن است با توجه به مورد فردی متفاوت باشد:

  1. استیمولاسیون تخمدان: به زن دارو‌های باروری داده می‌شود تا تخمدان های خود را برای تولید چند تخمک تحریک کند.
  2. برداشت تخمک: بعد از رسیدن تخمک ها به بلوغ، با استفاده از سوزنی که توسط سونوگرافی هدایت می شود، از تخمدان های زن برداشته می شوند.
  3. لقاح: تخمک ها با اسپرم در یک ظرف آزمایشگاهی مخلوط شده و برای چند روز لقاح می شوند.
  4. انتقال جنین: جنین های لقاح شده با استفاده از یک کاتتر به رحم زن منتقل می شوند.
  5. آزمایش بارداری: زن برای بررسی باردار شدن آزمایش می شود.

تلقیح مصنوعی (AI) چیست؟

تلقیح مصنوعی (AI) یک درمان از روش‌های درمان ناباروری است که شامل وارد کردن اسپرم به سیستم تناسلی زن است، با نادیده گرفتن سرویکس و قرار دادن آن مستقیما در رحم یا لوله‌های فالوپی است. تلقیح مصنوعی برای درمان مشکلات مختلف ناباروری از جمله تعداد پایین اسپرم، اسپرم هایی که مشکل در شنا کردن دارند، و مشکلات با عملکرد جنسی استفاده می‌شود.

فرایند تلقیح مصنوعی (AI)

مراحل فرایند تلقیح مصنوعی (AI) شامل چند گام است که ممکن است با توجه به مورد فردی متفاوت باشد:

  1. جمع آوری اسپرم: مرد نمونه اسپرم را با مشاهده به وسیله خود ارضایی، یا با استفاده از یک کاندوم خاص در هنگام رابطه جنسی تهیه می کند.
  2. آماده سازی اسپرم: اسپرم در آزمایشگاه آماده شده و اسپرم های سالم از دیگر عوامل جدا شده و شست شو داده می شوند.
  3. تلقیح: اسپرم آماده شده با استفاده از یک کاتتر در سیستم تولید مثلی زن قرار داده می شود.
  4. آزمایش بارداری: بررسی می شود که آیا زن باردار شده است یا خیر.
IVF
IVF یا لقاح مصنوعی چیست، چگونه انجام می‌شود و چه خطراتی دارد؟ 3

خطرات

دو فرایند باروری مصنوعی و تلقیح مصنوعی به طور کلی ایمن هستند، اما ممکن است برخی از خطرات با آنها همراه باشد. این خطرات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بارداری‌های چندقلو: یکی از خطرات اصلی هر دو فرایند تلقیح مصنوعی و باروری مصنوعی، افزایش خطر بارداری‌های چندقلو است. این مسئله می‌تواند به دنبال انتقال بیش از یک جنین به رحم زن در طول باروری مصنوعی یا رهاسازی بیش از یک تخمدان در طول تلقیح مصنوعی رخ دهد.
  2. سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان (OHSS): OHSS یک بیماری نادر اما جدی است که ممکن است زمانی رخ دهد که تخمدان‌های زن با داروهای باروری بیش از حد تحریک می‌شوند. علائم OHSS شامل درد شکم، بلندی شکمی و تهوع است.
  3. بارداری خارج از رحم: بارداری خارج از رحم، یک عارضه نادر اما جدی از هر دو فرایند باروری مصنوعی و تلقیح مصنوعی است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که تخمک‌های تلقیح شده خارج از رحم، معمولاً در لوله های فالوپی قرار می‌گیرند.
  4. اختلالات خلقی: اگر چه خطر ابتلا به اختلالات خلقی با فرایند باروری مصنوعی و تلقیح مصنوعی به طور قابل توجهی بالاتر نیست، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است خطر ابتلا به این نوع بیماری‌ها کمی بیشتر باشد.

خطرات عواطفی

خطرات عواطفی مرتبط با IVF و AI می‌تواند مهم باشد، به ویژه برای جفت‌هایی که به مدت طولانی در تلاش برای باروری بوده‌اند. این خطرات شامل استرس، اضطراب، افسردگی و ناامیدی در صورت عدم موفقیت در روند اجرای روش‌های درمانی می‌باشد. قبل از تصمیم گیری برای اجرای این روش‌ها، مهم است که جفت‌ها با پزشک خود درباره مزایا و معایب IVF و AI برایشان بحث کنند. همچنین مهم است که جفت‌ها درک داشته باشند که این روش‌ها ممکن است همیشه موفق نباشند و آنها ممکن است نیاز به چندین دوره درمانی داشته باشند تا به بارداری موفق برسند. نتیجه‌گیری IVF و AI تکنولوژی‌های باروری مصنوعی هستند که به جفت‌ها در باروری کمک می‌کنند هنگامی که به طور طبیعی نمی‌توانند باردار شوند. در حالی که این روش‌ها به نسبت ایمن هستند، خطراتی مانند بارداری‌های چندتایی، سندرم هیپراستیمولاسیون تخمدان، بارداری خارج از رحم، خطر ابتلا به اختلالات جنینی و خطرات عواطفی همراه با آنها می‌باشد. بهتر است که جفت‌ها قبل از تصمیم گیری برای اجرای این روش‌ها با پزشک خود درباره خطرات و فواید آنها صحبت کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا