آیا واقعا به IVF نیاز دارید؟

کارین هاماربرگ، استاد داشگاه موناش در این مقاله در مورد این که آیا واقعا به IVF نیاز دارید؟ توضیح می‌دهد

افرادی که می خواهند بچه دار شوند و برای باردار شدن مشکل دارند، اغلب به لقاح آزمایشگاهی روی می آورند. IVF به افراد بی‌شماری کمک کرده است که بچه‌دار شوند اما این روش گران است و با خطراتی نیز همراه است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افراد مبتلا به  ناباروری غیرقابل توضیح در صورتی که برای مدتی طولانی‌تر به تلاش خود ادامه دهند، 30 تا 40 درصد شانس باردار شدن بدون درمان را دارند.

گاهی اوقات هیچ توضیح واضحی وجود ندارد

به زنان بالای ۳۵ سال که ۱۲ ماه یا ۶ ماه برای بچه دار شدن تلاش مردند امابه نتیجه ای نرسیدند توصیه می شود به دنبال مشاوره پزشکی باشند. این به این دلیل است که پزشک می تواند آزمایشاتی را ترتیب دهد تا مشخص کند که آیا دلیلی برای ناباروری وجود دارد یا خیر.

اگر این آزمایشات نشان داد که لوله های فالوپ زن مسدود شده است، یا اینکه شریک مرد تعداد اسپرم بسیار کمی دارد، بهتر است مستقیماً به IVF انجام دهند. در بیشتر موارد، این تنها راهی است که زوج می توانند باردار شوند.

اگر پزشک شما مشکلی پیدا نکرد، ناباروری شما  “غیرقابل توضیح” یا “ایدیوپاتیک” نامیده می شود.

وقتی ماه به ماه می گذرد و بارداری اتفاق نمی افتد، می تواند برای شما بسیار ناامید کننده باشد. اگرچه ممکن است IVF سریعترین گزینه به نظر برسد، اما ممکن است گران باشد و برای اکثر مردم هزاران دلار هزینه داشته باشد. مانند هر روش پزشکی، IVF خطراتی را به همراه دارد، به ویژه برای زنان. اگر آزمایشات شما به حالت عادی برگردد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به  طور طبیعتی بار دار شوید یا روش ساده‌تری از درمان ناباروری مانند تلقیح داخل رحمی (IUI) را امتحان کنید. IUI شامل قرار دادن اسپرم مرد در رحم زن در زمان تخمک گذاری یا درست قبل از آن است.

تحقیقاتی که هزاران نفر از افراد مبتلا به ناباروری غیرقابل توضیح را ردیابی کرده است، نشان داده است که بسیاری از آنها به طور طبیعی یا با کمک درمان های ساده باروری، نوزادان سالمی به دنیا می آورند. در یک مطالعه روی بیش از 1200 زوج با ناباروری غیرقابل توضیح، 25 درصد به طور طبیعی در عرض 12 ماه باردار شدند. البته برای برخی از زنان احتمال بارداری بیشتر و برای برخی زنان کمتر خواهد بود.

مهمترین عاملی که بر شانس یک زن برای بچه دار شدن – به طور طبیعی یا با IVF – تأثیر می گذارد، سن او است. بنابراین آنچه که ناباروری غیرقابل توضیح نامیده می شود ممکن است در واقع مربوط به سن او باشد. در حالی که بارداری هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتد، باروری یک زن در سن 40 سالگی تقریباً نصف میزان باروری در 30 سالگی است. عوامل دیگر عبارتند اینکه آیا قبلا باردار بوده است (زنانی که قبلا باردار نشده اند احتمال کمتری برای بارداری دارند) و چه نسبتی از اسپرم مرد به طور طبیعی حرکت می کند (که در گزارش تجزیه و تحلیل مایع منی “حرکت پیشرونده” نامیده می شود).

شما می‌توانید در پلتفرم ایران فرتیلیتی از بین بهترین مراکز ناباروری در ایران جست جو و انتخاب کنید و نظرات سایر کاربران را نیز مشاهده کنید

https://www.yourfertility.org.au/do-you-really-need-ivf-new-online-tool-can-help-you-weigh-your-options

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا