راهکارهای افزایش شانس بارداری: شناخت زمان تخمک گذاری

در این مقاله راهکارهای افزایش شانس بارداری را برسی خواهیم کرد و به پنج نکته برای افزایش شانس باردار شدن اشاره خواهیم کرد.

زمان تخمک گذاری خود را بدانید

بارداری تنها در صورتی امکان پذیر است که در طول پنج روز قبل از تخمک گذاری یا در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. به این مورد پنجره بارور می گویند. داشتن رابطه جنسی در طول پنجره باروری، به خصوص سه روز منتهی به تخمک گذاری و روز تخمک گذاری، بهترین شانس برای باردار شدن را به شما می دهد.

چگونه متوجه می شوید که تخمک گذاری دارید؟

بستگی به طول دوره قاعدگی شما دارد. تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی شما اتفاق می افتد، بنابراین اگر متوسط سیکل شما 28 روز است، روز اول، اولین روز پریود شما است و تخمک گذاری شما حدود 14 روز بعد است. این بدین معنی است که بارورترین روزهای شما برای رابطه جنسی روزهای 12، 13 و 14 است. اگر متوسط چرخه قاعدگی شما 35 روز است، تخمک گذاری حدود روز 21 اتفاق می افتد و بارورترین روزهای شما برای رابطه جنسی روزهای 19، 20 و 21 است. اگر سیکل کوتاه‌تری دارید، مثلاً 21 روز، تخمک‌گذاری حدود روز هفتم اتفاق می‌افتد و بارورترین روزهای شما روزهای پنجم، ششم و هفتم است. اگر سیکل نامنظم دارید و نمی توانید در زمان تخمک گذاری ورزش کنید، داشتن رابطه جنسی هر دو تا سه روز یک بار شانس بارداری شما را افزایش می دهد.

برای بررسی سلامتی خود قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید

قبل از تلاش برای بچه دار شدن به پزشک مراجعه کنید تا یک معاینه قبل از بارداری برای شما انجام دهد تا مطمئن شوید که تا حد امکان سالم هستید. چک لیست سلامت قبل از بارداری را تکمیل کنید.

خوب بخورید و ورزش کنید

برای زنان و مردان، تلاش برای داشتن وزن مناسب شانس بارداری را افزایش می دهد. تناسب اندام نه تنها باروری و سلامت عمومی شما را افزایش می دهد، بلکه باعث شده تا زندگی بهتری را کنار فرزندتان داشته باشید. اضافه وزن می تواند مشکلاتی را در سطح هورمون ایجاد کند که می تواند بر چرخه قاعدگی و کیفیت تخمک زن و اسپرم مرد تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که ایجاد برخی تغییرات، مانند خوردن غذای سالم و فعالیت بدنی، می تواند شما را در مسیری برای وزن سالم تر قرار دهد.

مراقب سلامتی خود باشید

شما می توانید این کار را انجام دهید:

• مصرف دوز مناسب اسید فولیک و ید (برای زنان)

• سیگار نکشید( زنان و مردان)

• قطع الکل و مواد مخدر تفریحی( زنان و مردان)

• در مورد ایمنی هر دارو یا درمان های مکملی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید( زنان و مردان)

• مصرف کافئین خود را محدود کنید( زنان و مردان)

• اجتناب از برخی مواد شیمیایی که معمولاً در خانه یا محل کار یافت می شوند( زنان و مردان)

اگر برای باردار شدن مشکل دارید کمک بگیرید

از هر شش زوج یک زوج مشکلات باروری را تجربه می کنند، بنابراین اگر شما زیر 35 سال سن دارید و بعد از یک سال باردار نشدید، با پزشک در مورد آن صحبت کنید. اگر 35 سال یا بیشتر دارید، پس از شش ماه تلاش بدون موفقیت به پزشک مراجعه کنید. برخی از شرایط پزشکی می تواند بر شانس باردار شدن شما تأثیر بگذارد از جمله:

• سندرم تخمدان پلی کیستیک

• اندومتریوز

• دیابت

• درمان سرطان.

اگر هر یک از زوجین بیماری دارد، قبل از تلاش برای بچه دار شدن با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که تحت کنترل است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا